Life at AG

Delårsrapport kvalitet

Kvalitetsresultaten för läsårets första kvartal och Termin 1 av 3 är en viktig del i vårt systematiska kvalitetsarbete. Mätningen gör det möjligt att i ett tidigt skede ta lärdom av både styrkor samt utmaningar och att identifiera områden där vi ytterligare kan utvecklas och hjälpas åt för att i gemensamhet skapa en bättre skola.

Undersökningen genomfördes under vecka 42-43 och omfattade samtliga skolor inom Amerikanska Gymnasiet. Cirka 2000 elever har svarat på frågor som berör undervisningens kvalitet, trygghet, trivsel och stöd från elevhälsan.

Genomsnittliga resultat summerat för samtliga skolor och pågående kurser

Strukturerad undervisning – 91 %

Eleverna upplever i mycket hög grad att lektionerna har tydlig struktur och att undervisningen genomförs enligt gemensamma ramar. Detta visar på en stark likvärdighet mellan klassrum och skolor.

Studiero – 92 %

En stabil och lugn studiemiljö är fortsatt en av våra främsta styrkor. 92 % av eleverna anger att de upplever studiero på lektionerna. Endast 2 % av samtliga kurser ligger under 80 %, vilket vittnar om en jämn och hög nivå i hela organisationen.

Trygghet – 95 %

Upplevelsen av trygghet ligger fortsatt på mycket höga nivåer. Trygga elever lär sig bättre, vågar mer och utvecklas både socialt och akademiskt. Resultatet är ett tecken på ett främjande och förebyggande arbete som är välfungerande.

Trivsel och gemenskap – 97 %

Våra elever uttrycker en stark känsla av samhörighet och trivsel.

Stöd från elevhälsan – 93 %

Elevhälsans arbete fortsätter att utvecklas positivt. Jämfört med tidigare år har stödet blivit mer tillgängligt och samordnat, vilket speglas i resultatet.

 

Sammanfattning

Årets första kvalitetsmätning bekräftar den starka kultur och struktur som Amerikanska Gymnasiet arbetar för att utveckla på daglig basis. Resultaten visar på en hög grad av likvärdighet mellan skolorna, tydlig undervisningskvalitet och en varm, trygg miljö där eleverna trivs och utvecklas.

Resultaten kommer nu att analyseras vidare på respektive skola samt i resultatdialoger som en del av vårt kontinuerliga förbättringsarbete under läsåret 2025.

Rulla till toppen