Skola med tre terminer
- Hem
- Tankar om skola
- Tre terminer
Tre terminer för en bättre skolgång
Amerikanska Gymnasiet är Sveriges första gymnasieskola med ett läsår som fördelar sig över Tre terminer istället för två. Våra elever läser 178 skoldagar precis som alla elever gör på gymnasiet i Sverige och har samma undervisningstid.
En stor skillnad är att läsåret med tre terminer har en pedagogisk indelning för att elever och lärare ska få bättre möjligheter till både utveckling och återhämtning.
- Sommarlovet – infördes utifrån krav på att barnen skall hjälpa till med skörden
- Höstlovet (fd potatislovet) – infördes för att barnen skulle hjälpa till med potatisskörden
- Jullov, påsklov – infördes för firande av religiösa högtider
- Sportlov – infördes för att spara elektricitet
- Studiedagar – infördes utifrån krav på fortbildning för lärarna
Nytt skolschema
Den svenska skolans traditionella läsår är format ur en samhällsstruktur som härstammar från 1842 och det gamla bondesamhället.
Det har inte funnits någon pedagogisk tanke som ligger bakom skolåret med två terminer utan läsåret är format ur det gamla samhällets olika behov och saknar tankar om elevers lärande.
Många andra länder i världen har frångått läsåret med två terminer då det finns omfattande vetenskapligt stöd för att förändra skolåret.
White 1908, Entwisle & Alexander 1992, Downey, von Hippel & Broh 2004, NIE 1978, Cooper, Nye, Charlton, Lindsay och Greathouse 1996, Pelavin & David 1977, Hattie 2009, Alinder, Hamlett & Fuchs 1992, Cooper 1996, Alexander, Entwisle & Olson 2001, Lindahl 2001, Moore 2010 mfl.
Ett pedagogiskt skolår
Den omfördelning Amerikanska Gymnasiet gjort av skolåret innebär förutsättningar till fokuserat lärande följt av genomtänkta perioder för återhämtning.
Novemberlovet är två veckor långt.
Sportlovet är två veckor långt.
Jullovet och påsklovet är lika långa som på andra skolor.
Sommarlovet är några dagar kortare då vi börjar skolåret något tidigare än andra skolor i augusti.
Positiva trender i lärande
98 % av vårdnadshavarna uppger att läsåret med Tre terminer är positivt för deras barns lärande.
95 % av eleverna uppger att läsåret med Tre terminer är positivt för sitt eget lärande.
88% av lärarna uppger att läsåret med Tre terminer är positivt för elevernas lärande.
Tydligare bedömning
– Betygsprognos 1 (efter termin 1)
– Betygsprognos 2 (efter termin 2)
Betygen sätts sista skoldagen Termin 3.
Som elev får du två betygsprognoser med efterföljande utvecklingssamtal så att du vet hur du ligger och vad du kan förbättra för att nå ett högre betyg.
2 veckor lov
- Höstlov – 2 veckor
- Jullov – 2 veckor+ (samma som övriga skolor)
- Sportlov – 2 veckor
- Påsklov – 1 vecka+ (samma som övriga skolor)
- Sommarlov – 9 veckor (vi börjar en vecka tidigare i augusti)
Tre terminer som lärare
En fördel med skolåret för dig som lärare är möjligheterna till både återhämtning och sammanhängande kompetensutveckling, samarbete och kvalitetsarbete. På novemberlovet och på sportlovet är du som lärare ledig en hel vecka som efterföljs av en hel vecka där vi arbetar och utvecklas tillsammans på skolan.
De längre loven skapar också möjligheter att komma ikapp både i planering och efterarbete, samt att kunna reflektera för att utveckla din undervisning tillsammans med dina kollegor inför kommande termin.